Eνημέρωση διαπιστευμένων συντακτών Υπουργείου Υγείας από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας & Διαχείρισης Κρίσεων Νίκο Χαρδαλιά, τον Eπίκουρο Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ Γκίκα Μαγιορκίνη & τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Καλησπέρα σας από το Υπουργείο Υγείας. Ξεκινά η ενημέρωση από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκο Χαρδαλιά και τον Επίκουρο Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Γκίκα Μαγιορκίνη.

Απόψε καλωσορίζουμε στο Υπουργείο Υγείας, τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος  θα μας παρουσιάσει το χάρτη υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας από την COVID-19.

Όπως πάντα, στην ενημέρωση συμμετέχει και ο Υφυπουργός Υγείας Βασίλης Κοντοζαμάνης, προκειμένου να απαντά σε ερωτήματα που αφορούν στο σύστημα Υγείας.

Κύριε Μαγιορκίνη έχετε το λόγο.

 

ΓΚ. ΜΑΓΙΟΡΚΙΝΗΣ: Καλησπέρα και από μένα. Θα ξεκινήσουμε με την ημερήσια επιδημιολογική επιτήρηση της λοίμωξης από τον ΕΟΔΥ. Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα της νόσου είναι 391, εκ των οποίων 56 συνδέονται με συρροές και 36 εντοπίστηκαν στις πύλες εισόδου. Τα 161 είναι στην Αττική και τα 25 στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε έναν νέο θάνατο, ο αριθμός διασωληνωμένων έχει φτάσει τους 98.

Οι διαγνώσεις σε παγκόσμια κλίμακα πλέον ξεπερνούν τα 37 εκατομμύρια, με περίπου 8 εκατομμύρια περιπτώσεις να είναι  ενεργοί ασθενείς, δηλαδή, ασθενείς με ζωντανό ιό. Από αυτούς τους ασθενείς, περίπου 70.000 βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση και παλεύουν έναν άνισο αγώνα για τη ζωή τους. Περίπου το 8% από αυτούς τους ασθενείς που είναι σε κρίσιμη κατάσταση, δηλαδή περίπου 5.000 με 6.000 θα καταλήξει εντός του επόμενου εικοσιτετραώρου.

Πολλές χώρες της Ευρώπης βρίσκονται σε αυξητική τροχιά του δεύτερου κύματος, με κάποιες χώρες να έχουν προφίλ επιτάχυνσης, όπως η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Πολωνία και ίσως και η Αυστρία.

Χαρακτηριστικά στο Βέλγιο, που έχει παρόμοιο πληθυσμό με την Ελλάδα, εχθές καταγράφηκαν περισσότερες από 5.000 διαγνώσεις. Επίσης στη Γαλλία, εχθές καταγράφηκαν περισσότερες από 18.000 διαγνώσεις, ενώ σειρά μέτρων λαμβάνονται σε μεγάλες πόλεις με σκοπό την ανάσχεση της εκθετικής αύξηση που παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες.

Σε παρόμοιο ρυθμό κινείται και το Ηνωμένο Βασίλειο, καταγράφοντας πάνω από 17.000 διαγνώσεις την χθεσινή ημέρα. Στην απομονωμένη Ισλανδία, με διαγνώσεις λιγότερες από 10 επί μήνες, πλέον ο αριθμός των νέων διαγνώσεων έφτασε τις 100 ανά ημέρα, δείχνοντας την ικανότητα επαναφοράς του ιού, ακόμα και σε χώρες που είναι εξαιρετικά απομονωμένες.

Κάπως θετικά νέα ωστόσο, φαίνεται να έρχονται από χώρες όπως η Ισπανία και η Δανία, στις οποίες μόλις που διαφαίνεται μικρή αλλά σταθερή πτώση στον αριθμό των νέων διαγνώσεων, στα πλαίσια πάντα του δεύτερου κύματος.

Στην Ελλάδα ο αριθμός των διαγνώσεων εξακολουθεί να παρουσιάζει ήπιες αυξητικές τάσεις, ξεπερνώντας τους 400 ανά ημέρα, ενώ ο αριθμός των διασωληνωμένων πέρασε τον αριθμό των 90 από εχθές και προσέγγισε τα 100, αυξάνοντας και την πίεση στο σύστημα υγείας. Για την ακρίβεια 98 σήμερα, είμαστε πολύ κοντά στο 100.

Ο αριθμός των συμπολιτών μας που καταλήγει εξακολουθεί να κυμαίνεται γύρω από τους 5 ανά ημέρα, σήμερα είχαμε μόλις έναν, με τάσεις σταθεροποίησης του μέσου όρου μεταξύ 5 και 6.

Το μερίδιο της Αττικής στις διαγνώσεις παραμένει σε υψηλά επίπεδα, αλλά υπάρχουν κάποιες ενδείξεις σταθεροποίησης. Είναι ωστόσο νωρίς για να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα. Θα περιμένουμε ακόμα μία εβδομάδα για να μπορέσουμε να το δούμε.

Συγχρόνως, ο αριθμός κρουσμάτων εκτός Αττικής φαίνεται ότι παρουσιάζει ήπιες αυξητικές τάσεις με την περιγραφή συρροών και διάσπαρτων κρουσμάτων σε έναν αριθμό Περιφερειακών Ενοτήτων.

Θα τονίσω ακόμη μία φορά, ότι ο πυρήνας της στρατηγικής αντιμετώπισής μας παραμένει η κοινωνική απόσταση όπου είναι εφικτό, η χρήση μάσκας και η υγιεινή των χεριών.

Παρακαλούμε κάθε πολίτη και ακόμα περισσότερο τους επαγγελματίες, να προστατεύσουν τους γύρω τους φορώντας τις μάσκες σωστά και με προσήλωση. Η επιδημία διατηρείται σε επίπεδα σχετικά χαμηλά στη χώρα μας με ήπιες αυξομειώσεις αλλά εκτός επιθετικής αύξησης, χάρη στη συνολική προσπάθεια που καταβάλλουμε όλοι μας.

Χωρίς αυτή την προσπάθεια, την οποία και πρέπει να εντείνουμε όλοι μας, η επιδημία μπορεί να μπει σε επιθετική φάση, που ήδη βλέπουμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Στο θεραπευτικό πεδίο, τέλος, έχει ενισχυθεί σε παγκόσμιο επίπεδο το ενδιαφέρον για την αποτελεσματικότητα των μονοκλωνικών αντισωμάτων τα οποία και αναφέραμε την προηγούμενη Παρασκευή. Η θεωρητική βάση αυτών των θεραπειών έχει μεγάλη ιστορία επιτυχημένων θεραπευτικών πρωτοκόλλων στην κλινική ιολογία.

Με βάση, λοιπόν, τις γνώσεις που έχουμε για τις ιογενείς λοιμώξεις, η αποτελεσματικότητα των αντισωματικών θεραπειών μπορεί να είναι εξαιρετική, όταν αυτά χορηγηθούν στα πρώτα στάδια της νόσου.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, για το οποίο είμαστε υπερήφανοι στην Ιατρική, όπου φαίνεται ότι η θεραπεία των αντισωμάτων όταν χορηγηθεί πρώιμα και έγκαιρα, είναι η θεραπεία της λύσσας, μιας ιογενούς λοίμωξης που ξέρουμε ότι έχει 100% θνησιμότητα.

Σε άτομο που έχει εκτεθεί στον ιό, συνήθως με δάγκωμα μολυσμένου ζώου, όταν χορηγηθούν τα αντισώματα εγκαίρως, η πιθανότητα να πεθάνει κάποιος πέφτει στο 0%.

Από την άλλη, το προφίλ ασφάλειας όλων αυτών των αντισωματικών θεραπειών είναι εξαιρετικό. Οι συζητήσεις για πρώιμη πρόσβαση σε τέτοιες θεραπείες έχουν ήδη ξεκινήσει και όχι μόνο από μια εταιρεία.

Σε κάθε περίπτωση, η διαθεσιμότητά τους όμως δεν θα είναι άμεση ή σε μεγάλες ποσότητες για το αμέσως επόμενο διάστημα.  Είναι όμως ένα βήμα σημαντικό μπροστά στο μακρύ δρόμο που έχουμε ακόμα να διανύσουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ και θα είμαι διαθέσιμος στο τέλος για όποιες ερωτήσεις.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστούμε κύριε Καθηγητά. Το λόγο έχει ο κύριος Χαρδαλιάς.

 

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Καλησπέρα σας από την Πολιτική Προστασία. Όπως έχουμε πολλές φορές τονίσει, η ενημέρωση των πολιτών είναι ιδιαίτερα σημαντική για την αντιμετώπιση της πανδημίας, γιατί έχει αξία όλοι να γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε, να ξέρουμε ποια μέτρα ισχύουν σε κάθε περιοχή, για να μπορέσουμε και να περιορίσουμε την διασπορά του ιού, αλλά και να προγραμματίσουμε τις ζωές μας αποδεχόμενοι ότι μέχρι να βρεθεί το εμβόλιο πρέπει να ζήσουμε με τον ιό και με τα μέτρα προστασίας από αυτόν.

Σήμερα λοιπόν, όπως είχαμε δεσμευτεί, παρουσιάζουμε μαζί με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τον χάρτη υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας από τη λοίμωξη Covid-19, ένα πλαίσιο κατηγοριοποιημένων και στοχευμένων τοπικών μέτρων, για την ασφαλή και ομαλή συνέχιση της οικονομικής και κοινωνικής ζωής για όλη την Ελλάδα.

Ο χάρτης περιλαμβάνει, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, 4 επίπεδα προληπτικών μέτρων και κανόνων για κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας. Εντάσσει δηλαδή τις 74 Περιφερειακές Ενότητες της Ελλάδας σε επίπεδα υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας, με αντίστοιχες δέσμες μέτρων που ισχύουν για όλους.

Πιο συγκεκριμένα, οι 74 περιοχές της χώρας εντάσσονται στα εξής επίπεδα, είτε στο επίπεδο 1-Ετοιμότητας, είτε στο επίπεδο 2-Επιτήρησης, είτε στο επίπεδο 3-Αυξημένης Επιτήρησης, είτε στο επίπεδο 4-Αυξημένου Κινδύνου.

Ο καθορισμός του επιπέδου κινδύνου σε κάθε περιοχή, εξαρτάται από την αυξανόμενη ή μειούμενη τάση επιδημιολογικών μεγεθών όπως ο αριθμός κρουσμάτων ανά 100.000 κατοίκους, των δεικτών πληρότητας του συστήματος Υγείας – παραδείγματος χάρη τις χρησιμοποιούμενες απλές κλίνες αλλά και κλίνες ΜΕΘ – και των ποιοτικών χαρακτηριστικών της επιδημιολογικής κατάστασης της κάθε περιοχής, όπως αυτά αποτυπώνονται και από τα δεδομένα της ιχνηλάτησης, αλλά και τη συσχέτιση των κρουσμάτων και των επαφών τους. Να σημειωθεί ότι 17 κριτήρια αναλύονται και αξιολογούνται σε καθημερινή βάση, προκειμένου να καθοριστεί το επίπεδο συναγερμού κάθε περιοχής.

Η εφαρμογή των μέτρων, λοιπόν, θα πραγματοποιείται σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, εκτός αν προκύψουν έκτακτες περιστάσεις που να δικαιολογούν εξαιρέσεις εντός της Περιφερειακής Ενότητας, δηλαδή σε επίπεδο Δήμου, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα του Υπουργείου Υγείας και της Πολιτικής Προστασίας.

Ο χάρτης είναι πλέον διαθέσιμος στην ιστοσελίδα covid19.gov.gr και ενημέρωση για τα προληπτικά μέτρα σε κάθε περιοχή της χώρας μπορεί να γίνει με τους τρόπους που θα σας αναλύσει ευθύς αμέσως ο αγαπητός φίλος Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κύριος Κυριάκος Πιερρακάκης.

Έτσι, κάθε πολίτης έχει εύκολα και άμεσα πρόσβαση στα μέτρα που ισχύουν στην περιοχή του, γεγονός που διευκολύνει τον προγραμματισμό της επιχειρηματικής, της εργασιακής, οικογενειακής, αλλά και της κοινωνικής ζωής των Ελλήνων πολιτών.

Υπενθυμίζεται ότι ο χάρης θα επικαιροποιείται ανά 14 ημέρες, με βάση τις εισηγήσεις της Ειδικής Επιτροπής Επιδημιολόγων και Λοιμωξιολόγων ή και συχνότερα, όταν αυτό επιβάλλεται από τους υγειονομικούς και επιδημιολογικούς δείκτες. Επιπλέον, ο προσδιορισμός των μέτρων και κανόνων θα μπορεί να υπόκειται σε τροποποιήσεις με βάση νεότερα επιστημονικά και ερευνητικά δεδομένα.

Το νέο αυτό πλαίσιο τίθεται σε εφαρμογή την Δευτέρα 12 Οκτωβρίου και περιλαμβάνει τροποποιήσεις σε επί μέρους κανόνες που ίσχυαν ως σήμερα. Τροποποιήσεις που κρίνονται αναγκαίες λόγω της αλλαγής των καιρικών συνθηκών το φθινόπωρο και τον χειμώνα και της αύξησης του επιδημιολογικού κινδύνου που προκαλεί ο συγχρωτισμός σε κλειστούς χώρους.

Πρόκειται για ένα πλαίσιο μέτρων που στηρίζεται στην εμπειρία των προηγούμενων μηνών, στη διαφάνεια, ώστε κάθε πολίτης της χώρας να μπορεί να έχει εύκολη πρόσβαση στα μέτρα που ισχύουν στην περιοχή όπου ζει, αλλά και στην ισορροπία μεταξύ των υγειονομικών συστάσεων και της οικονομικής και κοινωνικής ζωής του τόπου. Οι σημαντικότερες αλλαγές είναι οι ακόλουθες.

  1. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε εσωτερικούς χώρους εργασίας και εξωτερικούς χώρους με συγχρωτισμό, σε όλα τα επίπεδα συναγερμού για όλη την χώρα.
  2. Περιορίζεται το ωράριο λειτουργίας της εστίασης και των κέντρων ψυχαγωγίας σε όλα τα επίπεδα συναγερμού, δηλαδή σε όλη την χώρα, σε όλη την επικράτεια. Πιο συγκεκριμένα, οι παραπάνω επιχειρήσεις δεν θα λειτουργούν από τη 1 μετά τα μεσάνυχτα ως τις 5 το πρωί, στις περιοχές που βρίσκονται στο επίπεδο 1. Από τις 12:30 το βράδυ ως τις 5 το πρωί, στις περιοχές που βρίσκονται στο επίπεδο 2. Και από τα μεσάνυχτα έως τις 5 το πρωί στις περιοχές που βρίσκονται στο επίπεδο 3.
  3. Στις συναθροίσεις σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, ορίζεται ανώτατο όριο χωρίς εξαιρέσεις τα 100 άτομα για τις περιοχές στο επίπεδο 1, τα 50 άτομα για τις περιοχές στο επίπεδο 2 και τα 9 άτομα στις περιοχές που βρίσκονται στο επίπεδο 3.
  4. Τίθενται αναλογικοί κανόνες τετραγωνικών και πληρότητας σε συνέδρια, χώρους λατρείας και μουσεία.
  5. Τίθενται αυστηρά όρια πληρότητας σε θέατρα, σινεμά και συναυλίες, που είναι τα εξής: 65% στο επίπεδο 1, 50% στο επίπεδο 2, 30% στο επίπεδο 3.
  6. Τα όρια πληρότητας στην εστίαση καθορίζονται σε 80% για το επίπεδο 1, 65% για το επίπεδο 2 και 50% για το επίπεδο 3.
  7. Προβλέπεται χρήση μάσκας στα γυμναστήρια για το προσωπικό, αλλά και τους αθλούμενους, αναλόγως του επιπέδου συναγερμού.

 

Όσον αφορά στο επίπεδο υγειονομικής ασφάλειας που βρίσκεται κάθε Περιφερειακή Ενότητα, η κατάταξη των 74 περιοχών της χώρας ανακοινώνεται ως εξής:

–     Αιτωλοακαρνανία: Επίπεδο 2

–     Ανατολική Αττική: Επίπεδο 3

–     Άνδρος: Επίπεδο 1

–     Αργολίδα: Επίπεδο 2

–     Αρκαδία: Επίπεδο 1

–     Άρτα: Επίπεδο 1

–     Αχαΐα: Επίπεδο 3

–     Βοιωτία: Επίπεδο 2

–     Βόρειος Τομέας Αθηνών: Επίπεδο 3

–     Γρεβενά: Επίπεδο 2

–     Δράμα: Επίπεδο 1

–     Δυτική Αττική: Επίπεδο 3

–     Δυτικός Τομέας Αθηνών: Επίπεδο 3

–     Έβρος: Επίπεδο 1

–     Εύβοια: Επίπεδο 2

–     Ευρυτανία: Επίπεδο 1

–     Ζάκυνθος: Επίπεδο 3

–     Ηλεία: Επίπεδο 1

–     Ημαθία: Επίπεδο 2

–     Ηράκλειο: Επίπεδο 3

–     Θάσος: Επίπεδο 1

–     Θεσπρωτία: Επίπεδο 1

–     Θεσσαλονίκη: Επίπεδο 2

–     Θήρα: Επίπεδο 3

–     Ιθάκη: Επίπεδο 1

–     Ικαρία: Επίπεδο 1

–     Ιωάννινα: Επίπεδο 3

–     Καβάλα: Επίπεδο 1

–     Κάλυμνος: Επίπεδο 1

–     Καρδίτσα: Επίπεδο 3

–     Κάρπαθος-Κάσος: Επίπεδο 1

–     Καστοριά: Επίπεδο 3

–     Κέα-Κύθνος: Επίπεδο 3

–     Κεντρικός Τομέας Αθηνών: Επίπεδο 3

–     Κέρκυρα: Επίπεδο 2

–     Κεφαλληνία: Επίπεδο 1

–     Κιλκίς: Επίπεδο 2

–     Κοζάνη: Επίπεδο 3

–     Κορινθία: Επίπεδο 2

–     Κως: Επίπεδο 2

–     Λακωνία: Επίπεδο 2

–     Λάρισα: Επίπεδο 2

–     Λασίθι: Επίπεδο 1

–     Λέσβος: Επίπεδο 3

–     Λευκάδα: Επίπεδο 1

–     Λήμνος: Επίπεδο 1

–     Μαγνησία: Επίπεδο 2

–     Μεσσηνία: Επίπεδο 1

–     Μήλος: Επίπεδο 1

–     Μύκονος: Επίπεδο 3

–     Νάξος: Επίπεδο 2

–     Νήσων Αττικής: Επίπεδο 3

–     Νότιος Τομέας Αθηνών: Επίπεδο 3

–     Ξάνθη: Επίπεδο 2

–     Πάρος: Επίπεδο 2

–     Πειραιάς: Επίπεδο 3

–     Πέλλα: Επίπεδο 3

–     Πιερία: Επίπεδο 2

–     Πρέβεζα: Επίπεδο 2

–     Ρέθυμνο: Επίπεδο 1

–     Ροδόπη: Επίπεδο 2

–     Ρόδος: Επίπεδο 2

–     Σάμος: Επίπεδο 3

–     Σέρρες: Επίπεδο 1

–     Σποράδες: Επίπεδο 1

–     Σύρος: Επίπεδο 1

–     Τήνος: Επίπεδο 1

–     Τρίκαλα: Επίπεδο 3

–     Φθιώτιδα: Επίπεδο 2

–     Φλώρινα: Επίπεδο 2

–     Φωκίδα: Επίπεδο 1

–     Χαλκιδική: Επίπεδο 2

–     Χανιά: Επίπεδο 1

–     Χίος: Επίπεδο 2

Στο σύνολο δηλαδή των 74 Περιφερειακών Ενοτήτων, 26 Περιφερειακές Ενότητες είναι σε ετοιμότητα, 25 βρίσκονται σε κατάσταση επιτήρησης-επαγρύπνησης και 23 σε κατάσταση αυξημένης επιτήρησης. Καμία δεν βρίσκεται σε κατάσταση αυξημένου κινδύνου.

Για όλα τα μέτρα που συνοδεύουν το κάθε επίπεδο, εκτός από την ιστοσελίδα covid19.gov.gr, μπορούν όλοι οι Έλληνες πολίτες να ενημερωθούν και από την επίσημη σελίδα της Πολιτικής Προστασίας civilprotection.gr.

Κλείνοντας, νιώθω την ανάγκη και θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους αυτούς που δούλεψαν σκληρά για τον συντονισμό όλων των Υπουργείων, για την ολοκλήρωση αυτού του εγχειρήματος και, κυρίως, την ομάδα της Προεδρίας της Κυβέρνησης και ιδιαίτερα τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιο για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, τον κύριο Άκη Σκέρτσο και τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Εσωτερικών Πολιτικών, κύριο Θανάση Κοντογεώργη. Χωρίς την ομάδα τους, ο χάρτης υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας δεν θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα και η καθημερινή αντιμετώπιση της πανδημίας θα ήταν, αν μη τι άλλο, πιο δύσκολη.

Μαζί με αυτούς, στελέχη από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από το Υπουργείο Υγείας, οι έγκριτοι επιδημιολόγοι μας, οι αναλυτές της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, συνέθεσαν το παζλ μιας δυνατής ομάδας που ξέρει να φέρνει αποτελέσματα.

Αγαπητοί μου συμπολίτες, από την πρώτη ημέρα της πανδημίας η Κυβέρνηση κάνει ό,τι απαιτείται για να περιορίσει τον ιό, για να προστατεύσει στην Δημόσια Υγεία. Μπορεί τα μέτρα που υιοθετούνται να είναι δυναμικά, να προσαρμόζονται στις συνθήκες και τις εξελίξεις κάθε χρονικής συγκυρίας ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις υγειονομικές απαιτήσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σε κάθε φάση.

Όμως απόλυτη προτεραιότητά μας, παραμένει η προστασία της υγείας των πολιτών χωρίς εκπτώσεις. Ένα στοίχημα ευθύνης για τον καθένα από εμάς. Ένα στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε καθημερινά όλοι μαζί, μέχρι να βρεθεί το εμβόλιο και να μπορέσουμε να αφήσουμε οριστικά την πανδημία πίσω μας. Σας ευχαριστώ.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ. Το λόγο έχει ο κύριος Πιερρακάκης.

 

Κ. ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ: Καλησπέρα σας κυρίες και κύριοι. Σήμερα ανακοινώνουμε αυτό το οποίο είχε πρωτύτερα εξαγγείλει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο κύριος Πέτσας. Από σήμερα, οι πολίτες έχουν στη διάθεσή τους ένα πρόσθετο εργαλείο, τον χάρτη υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας από την Covid-19.

Ο χάρτης αυτός έρχεται να συμπληρώσει την πληροφορία η οποία ήδη παρέχεται μέσα από το site covid19.gov.gr. Ένα site το οποίο λειτουργεί από την περίοδο των πρώτων περιοριστικών μέτρων και το οποίο διαχειρίζεται η Προεδρία της Κυβέρνησης και εκεί αναρτώνται όλες οι λεπτομέρειες αναφορικά με τα μέτρα που λαμβάνονται.

Γιατί χρειάζεται αυτός ο χάρτης; Γιατί διαπιστώσαμε ότι υπήρχε ένα κενό ως προς τη δυνατότητα του άμεσου εντοπισμού της πληροφορίας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Σε ένα μέρος με έναν συγκεκριμένο τρόπο, συγκεντρωμένο και να οπτικοποιείται όμορφα. Διαπιστώσαμε την ανάγκη ύπαρξης αυτού του κεντρικού σημείου, όπου συγκεντρώνονται όλα τα μέτρα τα οποία ισχύουν αυτή τη στιγμή στη χώρα ανά περιοχή και τα οποία οπτικοποιούνται στον ελληνικό χάρτη.

Όπως σας ανέφερε ήδη ο κύριος Χαρδαλιάς τα μέτρα αυτά, και βλέπουμε στο βίντεο αυτή τη στιγμή στις οθόνες μας, εξειδικεύονται στο χάρτη με συγκεκριμένα χρώματα.

Ανέφερε ο κύριος Χαρδαλιάς ότι έχουμε 4 επίπεδα. Επίπεδο 1 ετοιμότητας χρώμα πράσινο, επίπεδο 2 επιτήρησης χρώμα κίτρινο, επίπεδο 3 αυξημένης επιτήρησης χρώμα πορτοκαλί και επίπεδο 4 αυξημένου κινδύνου χρώμα κόκκινο. Και ο καθορισμός του επιπέδου κινδύνου, όπως αναφέρθηκε, συναρτάται από την τάση των επιδημιολογικών μεγεθών.

Κάθε επίπεδο, όπως βλέπουμε, περιλαμβάνει μια δέσμη προληπτικών μέτρων και κανόνων. Με απλά λόγια, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται σε συγκεκριμένους χώρους και υπό ποιες προϋποθέσεις.

Αυτή τη στιγμή, οι δέσμες μέτρων και κανόνων εξειδικεύονται μέχρι το επίπεδο της Περιφερειακής Ενότητας. Αν κριθεί σκόπιμο, όπως αναφέρθηκε, στο μέλλον η εξειδίκευση αυτή μπορεί να γίνει και σε μικρότερη κλίμακα.

Αυτά τα 4 επίπεδα τα εντάσσουμε στο χάρτη της Ελλάδας, δίνουμε στους πολίτες πολλαπλές δυνατότητες μέσα από την πλατφόρμα είτε να κάνουν κλικ στο σημείο του χάρτη που τους ενδιαφέρει ώστε να δουν το επίπεδο στο οποίο υπάγεται η συγκεκριμένη περιοχή, είτε να πληκτρολογήσουν τον ταχυδρομικό κώδικα της περιοχής που αναζητούν για να τους ανακατευθύνει η σελίδα στο σχετικό σημείο του χάρτη, είτε πολύ απλά να επιλέξουν την Περιφερειακή Ενότητα που τους ενδιαφέρει. Και αμέσως μετά, πατώντας «δείξε μου τα μέτρα», μπορεί κανείς να δει το σύνολο των μέτρων που ισχύουν στην περιοχή του.

Κλείνω με μια απαραίτητη αναγνώριση, που παράλληλα είναι και προτροπή. Ο χάρτης που παρουσιάζουμε σήμερα, αποτελεί μια ιδέα από την Κοινωνία των Πολιτών. Συγκεκριμένα, είχαμε την ευκαιρία να το πούμε και παλιότερα, την αλιεύσαμε για πρώτη φορά σε ανάρτηση ιδρυτή γνωστής start up εταιρίας.

Επαναλαμβάνουμε ότι είμαστε ανοιχτοί στις ιδέες και στις προτάσεις που μας υποβάλλουν πολίτες και φορείς, τις αξιολογούμε, υλοποιούμε όσες είναι συμβατές με την ευρύτερη στρατηγική μας και το σχεδιασμό μας, όσες παράγουν προστιθέμενη αξία.

Δουλεύοντας όλοι μαζί μπορούμε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα για όλους. Η κρισιμότητα της περιόδου δεν επιτρέπει πολλά λόγια. Εργαλεία όπως αυτά που παρουσιάζουμε σήμερα, δεν έρχονται να υποκαταστήσουν την ατομική και την κοινωνική υπευθυνότητα, αποσκοπούν όμως στο να μας βοηθήσουν να είμαστε σε εγρήγορση.

Ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών, φοράμε μάσκα, κρατάμε αποστάσεις, τηρούμε τα μέτρα προσωπικής υγιεινής.

Σας ευχαριστώ.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ. Να περάσουμε σε ερωτήσεις.

 

Δ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ: Καλησπέρα. Θα ήθελα να σας ρωτήσω κύριε Μαγιορκίνη και κατ’ επέκταση και τον κύριο Κοντοζαμάνη, τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μια μεγάλη αύξηση στις νοσηλείες, που αναπόφευκτα οδηγεί σταδιακά και σε αύξηση των διασωληνωμένων, σήμερα είχαμε 98, αποτελεί ρεκόρ μετά τον Απρίλιο με 94. Θέλω να μου πείτε αν όντως είναι το σύστημα έτοιμο, τι γίνεται με τα κρεβάτια εντατικής θεραπείας και επειδή βλέπουμε ότι ο αριθμός αυξάνεται πάρα πολύ γρήγορα, χωρίς ακόμα να έχουμε μπει μέσα στον χειμώνα, όπου θα συνυπάρξουμε με την γρίπη, ποια είναι τα μέτρα που πιστεύετε ότι πρέπει να ληφθούν και τελικά ποιος θα είναι ο αριθμός που θα σας κάνει να ανησυχήσετε ιδιαίτερα. Σας είχαμε ακούσει τις προηγούμενες φορές να μιλάτε για πάνω από 100 διασωληνώσεις. Νομίζω ότι η κόκκινη γραμμή είναι πάρα πολύ κοντά. Ευχαριστώ.

 

ΓΚ. ΜΑΓΙΟΡΚΙΝΗΣ: Λοιπόν, κατ’ αρχάς όσον αφορά για τον προγραμματισμό των κρεβατιών θα μιλήσει ο κύριος Κοντοζαμάνης. Όσον αφορά την έλευση της γρίπης, έχουμε πάρει όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα και θεωρούμε ότι, όπως και σε άλλες χώρες, θα είναι ηπιότερη η γρίπη φέτος τον χειμώνα.

Όσον αφορά τώρα τον αριθμό των κλινών που θα κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου, παρουσιάστηκε σήμερα ένας χάρτης ο οποίος λέει ακριβώς τι μέτρα είναι διαθέσιμα σε κάθε περιοχή, για να σταματήσει και αυτή η συζήτηση γύρω από τα ποια μέτρα είναι διαθέσιμα.

Εάν και εφόσον δούμε αύξηση – που είμαστε αρκετά μακριά από αυτό το σημείο – θα περάσει μια περιοχή από το πορτοκαλί στο κόκκινο και τα μέτρα είναι διαθέσιμα αυτή την στιγμή. Φαίνεται, δηλαδή, ποια είναι διαθέσιμα σε κάθε μια…

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί βλέπω σε τέτοιες περιπτώσεις ότι θα μειωθούνε τα χειρουργεία ως 60%, έτσι; Είναι μέσα γραμμένο αν η περιοχή μπει σε κόκκινο. Που σημαίνει ότι θα υπάρχει πρόβλημα και σε άλλους ασθενείς.

 

ΓΚ. ΜΑΓΙΟΡΚΙΝΗΣ: Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν υπάρχουν, δεν υπάρχει πουθενά μία, να το πω έτσι, μια στρατιά από ΜΕΘ να περιμένουν μια στρατιά από ανθρώπους.

Δηλαδή, όταν τα συστήματα πιέζονται πάρα πολύ, πρέπει να γίνει μια υποχώρηση σε κάποια πράγματα, η οποία θα είναι παροδική να διευκρινίσω.

Και επειδή είχαμε μια τέτοια κατάσταση και στο πρώτο κύμα, δεν είχαμε αυξημένη θνητότητα από αυτό το σενάριο. Γίνεται όλο πλήρως ελεγχόμενο. Εάν και εφόσον χρειαστεί, μπορούν να επιλεγούν κάποια χειρουργεία να πάνε αργότερα.

Αλλά αυτή την στιγμή είμαστε μακριά από αυτό το σενάριο, έτσι;

 

Β. ΚΟΝΤΟΖΑΜΑΝΗΣ: Να ξεκινήσω από τα χειρουργεία. Το κάναμε και στην πρώτη περίοδο της πανδημίας, τους πρώτους μήνες, όπου σταμάτησαν τα τακτικά χειρουργεία που αφορούσαν χρόνια περιστατικά.

Μιλάμε, δηλαδή, για περιστατικά τα οποία δεν ήταν επείγοντα και θα μπορούσαν να γίνουν λίγο αργότερα. Σε καμία περίπτωση, και την πρώτη περίοδο της πανδημίας, όπως θα συμβεί και τώρα, τα επείγοντα περιστατικά, τα έκτακτα και περιστατικά τα οποία δεν γίνεται να αναβληθούν. Δεν θα σταματήσουν τα χειρουργεία, για παράδειγμα, ένα χειρουργείο που αφορά ογκολογικούς ασθενείς.

Να είμαστε ξεκάθαροι. Και την πρώτη περίοδο της πανδημίας και τώρα, τώρα λειτουργούμε στο 100%. Το σύστημα πρέπει να εξυπηρετήσει και τους συμπολίτες μας που δεν πάσχουν από τον κορονοϊό.

Γιατί μειώνεται ο αριθμός των χειρουργείων και η δραστηριότητα των Νοσοκομείων; Για πάρα πολλούς λόγους. Για να αποφύγουμε το συγχρωτισμό, τον συνωστισμό και να διασφαλίσουμε την υγεία πρωτίστως των νοσηλευόμενων στα νοσηλευτικά ιδρύματα, για αυτό υπάρχουν και σαφείς οδηγίες και αποφάσεις σε ό,τι αφορά το επισκεπτήριο και τη λειτουργία του Νοσοκομείου γενικότερα.

 

Δ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ: Κρεβάτια ΜΕΘ θα έχουμε για όλους αυτούς;

 

Β. ΚΟΝΤΟΖΑΜΑΝΗΣ: Θα σας πω για τα κρεβάτια ΜΕΘ. Δεν υπάρχει ραγδαία αύξηση στις κλίνες εντατικής θεραπείας. Υπάρχει μία αύξηση και το έχουμε πει, το σύστημα δέχεται μία πίεση, κυρίως στην Αθήνα. Οι δυνάμεις μας αναδιατάσσονται ανάλογα με την εξέλιξη της νόσου.

Να θυμίσω ότι σήμερα έχουμε 122 διαθέσιμες κλίνες εντατικής θεραπείας στην Αττική, εκ των οποίων οι 84 είναι καλυμμένες. Άρα υπάρχει μια διαθεσιμότητα 38 κλινών.

Πριν 10 ημέρες ήταν 107 αυτές οι κλίνες και ανάλογα με την εξέλιξη, θα το επαναλάβω, θα αναδιατάξουμε τις δυνάμεις μας προκειμένου να έχουμε στη διάθεσή μας κλίνες εντατικής θεραπείας.

Να θυμίσω επίσης, ότι βάσει του σχεδίου που έχουμε για τη λειτουργία και τη δημιουργία νέων Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, σε λίγες ημέρες θα ξεκινήσει το πρώτο μεγάλο έργο που ολοκληρώνεται, οι κλίνες εντατικής θεραπείας από τη δωρεά της Βουλής των Ελλήνων στο νοσοκομείο Σωτηρία. Επομένως, σε κάθε περίπτωση έχουμε προετοιμαστεί και από την αρχή προετοιμαστήκαμε για το χειρότερο σενάριο.

Να σας θυμίσω επίσης, ότι έχουμε ενισχύσει τόσο τα Νοσοκομεία αναφοράς και έχουμε δημιουργήσει και επιπλέον Νοσοκομεία αναφοράς τα οποία έρχονται να βοηθήσουν, να ενισχύσουν τα Νοσοκομεία κορμού αναφοράς που είχαμε στην πρώτη περίοδο.

Έχουμε αυξήσει τον αριθμό σε κλίνες απλής νοσηλείας κορονοϊού και έχουμε πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να ανταποκριθούμε με επάρκεια και πληρότητα στις ανάγκες κάθε συμπολίτη μας.

 

Μ. Ν. ΓΕΩΡΓΑΝΤΑ: Καλησπέρα και από εμένα. Θέλω να ζητήσω κάποιες διευκρινίσεις. Είπατε, κύριε Χαρδαλιά, για την εστίαση, ότι το ωράριο θα είναι 12 με 5 για το επίπεδο 3 και 4. Εδώ πέρα φαίνεται στο 4, αναστολή λειτουργίας και μόνο take away.

 

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Είπα ότι αυτό που αλλάζει και εισάγεται ως νέος κανόνας, είναι ότι σε όλα τα επίπεδα σε όλη την Ελλάδα πλέον υπάρχει ωράριο για την εστίαση, το οποίο στις περιοχές που είναι σε απλή ετοιμότητα στο επίπεδο 1 τα μαγαζιά εστίασης σταματάνε στις 01:00 μέχρι τις 05:00 το πρωί.

Στην περίπτωση του επιπέδου 2 που είναι η επιτήρηση, αυτές που λέγαμε μέχρι τώρα σε επιδημιολογική επιτήρηση είναι 00:30 με 05:00.  Και σε αυτές που βρίσκονται στο πορτοκαλί, δηλαδή που είναι σε ειδικά μέτρα μέχρι τώρα, άρα στο επίπεδο 3, ισχύει αυτό που ίσχυε μέχρι τώρα το 00:00 με 05:00.

Στην περίπτωση του κόκκινου, του αυξημένου κινδύνου, δηλαδή για μια περιοχή που μπαίνει σε ειδικό καθεστώς, ισχύουν αυτά που βλέπετε.

 

Μ. Ν. ΓΕΩΡΓΑΝΤΑ: Ωραία, ήθελα να ρωτήσω με αυτό ως δεδομένο βλέπουμε ότι η αναστολή λειτουργίας στο επίπεδο 4 είναι για πολλές δραστηριότητες. Πόσο κοντά είναι η Αττική στο επίπεδο 4 και τι θα την κρίνει να μπει σε αυτό το επίπεδο. Και μια διευκρίνιση, είπατε ότι εάν κριθεί σε Δήμους μπορούν να διαφοροποιηθούν από την Περιφερειακή Ενότητα. Αυτό θα είναι ευκρινές;  Δηλαδή αν ας πούμε, τώρα δεν λέω για την Αττική που προφανώς είναι δύσκολο, ένας Δήμος σε μια άλλη Περιφερειακή Ενότητα θα υπάρχει, θα φαίνεται κάπως; Δηλαδή θα ενταχθεί κάπως στο σύστημα στην πλατφόρμα;

 

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Ναι, πλέον με την διάρθρωση που έχουμε κάνει, φαντάζει λίγο μακρινό το να βάλουμε έναν Δήμο σε μεγαλύτερο επίπεδο ή σε μικρότερο επίπεδο σε σχέση με την Περιφερειακή Ενότητα, διότι εκ των πραγμάτων υπάρχουν μετακινήσεις μεταξύ του γενικού πληθυσμού.

Το ζήτημα είναι όμως ότι το κρατάμε σαν εναλλακτική, γιατί υπάρχουν κάποιες περιοχές που ίσως να μας δημιουργούν μια μικρή ανησυχία.

Σε κάθε περίπτωση, για να σας απαντήσω και στο ερώτημα για την Αττική, πλέον τα πράγματα είναι παντελώς εξορθολογισμένα. Μέχρι τώρα η ερώτηση ήταν τι μέτρα θα πάρουμε και αν ισχύει το ένα μέτρο, αν ισχύει το άλλο μέτρο. Τώρα προφανώς η ερώτηση είναι σε ποιο επίπεδο θα καταταχθεί μια περιοχή.

Η απόφαση αυτή είναι μια απόφαση την οποία κάθε Τετάρτη συζητάμε, κάθε 14 ημέρες επικαιροποιούμε, γίνεται από μια ειδική Επιτροπή που συμμετέχουν 6 επιδημιολόγοι, συν άνθρωποι οι οποίοι ασχολούνται με το κομμάτι αυτό.

Αν με ρωτάτε προσωπικά πόσο μακριά είμαστε από την ένταξη της Αττικής στο επίπεδο 4, με βάση τα σημερινά δεδομένα σας λέω ότι βρισκόμαστε μακριά. Και μένει κάθε μέτρο το οποίο εφαρμόζεται, σας το ξαναλέω, να φέρει κάποια αποτέλεσμα.

Για την ώρα η καμπύλη στην Αττική παραμένει επίπεδη. Προφανώς υπάρχει μια πίεση στις ΜΕΘ μας ή στους διασωληνωμένους. Από εκεί και πέρα, όλα αυτά είναι ζητήματα τα οποία είναι κριτήρια, 17 κριτήρια τα οποία συνυπολογίζονται από διαφορετικούς φορείς, ώστε να καταλήγουμε στην τελική μας απόφαση για το τι προχωρά και τι μπορεί να περιμένει.

Σε κάθε περίπτωση όλη αυτή η προσέγγιση είναι προσέγγιση που βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα και μόνο. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο.

 

Β. ΑΓΓΟΥΡΙΔΗ: Καλησπέρα. Κατ’ αρχάς στον κύριο Πιερρακάκη θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση. Αν υπάρχει σκέψη να γίνει έτσι πιο, να υπάρξει μια εφαρμογή που θα είναι κατάλληλη και για χρήση σε  κινητό, δεδομένου ότι οι περισσότεροι από μας, 80% και παραπάνω του κόσμου, ενημερώνεται, χρησιμοποιεί το κινητό. Θα είναι εύχρηστη, θα υπάρχει σκέψη για κάποια εφαρμογή και ενδεχομένως μια συνεργασία με την Google ή με την Apple που ξέρουμε ότι κάνανε, έχουν πάει και λίγο παραπέρα του κομμάτι της καταγραφής της πορείας της πανδημίας. Υπάρχει μια δυνατότητα στους χάρτες να δεις, δηλαδή, κρούσματα και το καθεξής; Και στον κύριο Χαρδαλιά δυο διευκρινίσεις. Αναφερθήκατε στην χρήση μάσκας στους εξωτερικούς, είπατε σε όλους τους εξωτερικούς χώρους με συγχρωτισμό και στην Αττική, που είμαστε στο πορτοκαλί. Μέχρι τώρα ισχυρή σύσταση. Σωστά; Από δω και πέρα θα μιλάμε για υποχρεωτική χρήση στους εξωτερικούς χώρους; Και κάτι ακόμα. Στην Κρήτη, για παράδειγμα, ο ένας Νομός είναι στο πορτοκαλί, οι άλλοι είναι στο πράσινο. Εκεί υπάρχουν όμως και μεγάλες μετακινήσεις του πληθυσμού. Δηλαδή, πώς περιορίζεις τον κάτοικο από τον ένα Νομό να πάει στον άλλο; Αυτό μας προβληματίζει; Ευχαριστώ.

 

Κ. ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ: Πολύ γρήγορα. Κατ’ αρχήν σε αυτό που ρωτάτε η πλατφόρμα είναι αυτό που λέμε φιλική για κινητά τηλέφωνα. Μπορεί κανείς κάλλιστα να εξειδικεύσει μπαίνοντας μέσα στο συγκεκριμένο site τα μέτρα, να το πατήσει σαν να πρόκειται για μια εφαρμογή.

Τώρα, για το ζήτημα μιας συγκεκριμένης εφαρμογής για Covid, για ιχνηλάτηση. Αυτό που λέτε αφορά την πλατφόρμα της Google και της Apple που έχει συζητηθεί διεθνώς σε σχέση με την ιχνηλάτηση, χρησιμοποιώντας bluetooth. Είναι κάτι το οποίο το έχουμε συζητήσει και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής. Κάποιες χώρες το έχουν κάνει, κάποιες άλλες όχι.

Σας απαντώ ότι είναι κάτι που πάντα το μελετάμε τεχνικά, όλες αυτές τις λύσεις. Προτού κάτι βγει είναι πολύ καιρό στο εργαστήριο, να το πω απλά.

Είναι κάτι που το έχουμε μελετήσει; Ναι. Δεν έχει ληφθεί, όμως, κάποια τέτοια απόφαση αυτή την στιγμή. Και αυτές οι εφαρμογές μέχρι σήμερα, όπως έχουμε δει να δουλεύουν, δεν είναι στο επίπεδο εκείνο στο οποίο κρίνουμε ότι ακόμα δουλεύουν πάρα πολύ καλά για να τις εισηγηθούμε. Αλλά είναι κάτι που φυσικά το μελετάμε.

 

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Δεν έχει αλλάξει το παραμικρό στο θέμα της μάσκας. Υπήρχε η απαγόρευση, ήταν ξεκάθαρη και ότι η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε χώρους εσωτερικούς και σε χώρους εξωτερικούς με συγχρωτισμό. Και από εκεί και πέρα, υπήρχε μια ισχυρή σύσταση που παραμένει ως ισχυρή σύσταση για την χρήση γενικά μάσκας σε εξωτερικούς χώρους.

Και στο επίπεδο 1, λοιπόν, και στο επίπεδο 2 και στο επίπεδο 3 ισχύουν αυτά. Στο επίπεδο 4, όταν πάμε σε αυξημένο κίνδυνο, τότε θα είναι υποχρεωτική η μάσκα και στους εξωτερικούς χώρους. Υπήρχε και άλλη μια ερώτηση.

 

Β. ΑΓΓΟΥΡΙΔΗ: Για τις μετακινήσεις σε περιοχές όπως στην Κρήτη, για παράδειγμα.

 

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Κοιτάξτε, τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα. Το παράδειγμα της Κρήτης με τους τρεις Νομούς να είναι στο 1 και ένας Νομός να είναι στο 3, σημαίνει ότι αυτοί που είναι στο 1 θα πρέπει να προσέχουν τις επισκέψεις στο 3 και ταυτόχρονα αυτοί που είναι στο 3 ήρθε η ώρα μέσα από την τεράστια προσπάθεια που έχει γίνει συντριπτικά από τον κόσμο, να κάνουμε μια ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να μην έχουμε τέτοιου είδους καταστάσεις.

 

Κ. ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ: Καλησπέρα. Είδαμε πριν μερικές ημέρες μια μεγάλη συγκέντρωση στο Εφετείο. Ο κύριος Κικίλιας είπε ότι ήταν μία έκρηξη χαράς, αλλά έγινε σε μία κρίσιμη περίοδο. Σας ανησύχησε αυτή η εικόνα; Υπάρχει πιθανότητα να δούμε έκρηξη κρουσμάτων σε δύο εβδομάδες στην Αττική εξαιτίας μίας τόσο μεγάλης συγκέντρωσης; Ευχαριστώ.

 

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Ναι, με ανησύχησε η εικόνα. Έχω τοποθετηθεί για τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Αντιλαμβανόμενος την πρόθεση όλων όσων ήταν εκεί, σε κάθε περίπτωση όμως αισθάνομαι, και από ό,τι τουλάχιστον μοιράζομαι με τους επιδημιολόγους, ότι ναι, αυτό μπορεί να δημιουργήσει κάποια μικρή ή μεγάλη έξαρση.

Κάθε μεγάλος ή μικρός συγχρωτισμός εγκυμονεί κινδύνους. Το λέμε από την πρώτη στιγμή, από την πρώτη φάση. Άρα μια περίπτωση που μαζεύονται 20.000 άνθρωποι σε μία περιοχή, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα φέρει συγκεκριμένα κρούσματα τα οποία απευχόμαστε, αλλά είμαστε εδώ για να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε.

 

Μ. ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΑΚΗ: Καλησπέρα. Κύριε Μαγιορκίνη, εφόσον αυξάνονται οι διασωληνωμένοι, ας μιλήσουμε λίγο για το προφίλ που έχουν αυτοί οι άνθρωποι, δηλαδή τις ηλικίες. Ακούμε άλλοτε ότι είναι νεότεροι, άλλοτε ότι είναι μεγαλύτεροι. Αν υπάρχει κάποιο υποκείμενο νόσημα ή υποκείμενα νοσήματα τα οποία είναι αυτά που υπερτερούν, δηλαδή οι περισσότεροι εξ’ αυτών πάσχουν από αυτό.

Και επίσης, είμαστε στην τελική ευθεία για εμβόλια. Εχθές η Ευρωπαϊκή Ένωση ήρθε σε προσυμφωνία, προπαραγγελία με την τρίτη κατά σειρά φαρμακευτική. Δώστε μας μία εικόνα πώς είναι αυτή τη στιγμή, πού βρίσκονται οι κλινικές μελέτες και πόσο ασφαλές είναι να πούμε ότι θα έχουμε εμβόλιο τους επόμενους μήνες. Ευχαριστώ.

 

ΓΚ. ΜΑΓΙΟΡΚΙΝΗΣ: Λοιπόν, όσον αφορά το προφίλ των διασωληνωμένων, η ηλικιακή τους κατανομή είναι προφανής. Δεν έχω αναλυτικά στοιχεία, αλλά υπόσχομαι την επόμενη φορά να σας φέρω αναλυτικά τι υπάρχει από την αρχή της πανδημίας μέχρι τώρα, όσον αφορά τα υποκείμενα νοσήματα.

Τώρα όσον αφορά τα εμβόλια. Οι εταιρείες έχουν κάνει μία κίνηση, η οποία έχει γίνει πρώτη φορά στις κλινικές δοκιμές. Έχουν δώσει αυτά τα λεγόμενα blueprints, τα οποία blueprints λένε πώς έχει σχεδιαστεί ακριβώς οι κλινικές δοκιμές, δηλαδή με ποιο τρόπο, με ποια λογική θα βγουν τα συμπεράσματα.

Η ασφάλεια των εμβολίων έχει δύο χαρακτηριστικά. Το ένα είναι η βραχυχρόνια και η άλλη είναι η μακροχρόνια. Δεν έχουμε δει ιδιαίτερα προβλήματα από εμβόλια σε μακροχρόνιες επιπτώσεις. Αυτά τα έχουμε δει σε φάρμακα. Και αυτά πάντα φαίνονται σε κλινικές φάσεις 4, οι οποίες είναι αυτά που λέμε τα post marketing.

Άρα λοιπόν, το προφίλ ασφάλειας που θα προκύψει από αυτές τις μελέτες, οι οποίες όλες είναι, θα τις έλεγα mega trials, δηλαδή συμπεριλαμβάνουν πολλές χιλιάδες ασθενών, 30.000 ασθενείς, που οι μισοί θα λάβουν το εμβόλιο και οι άλλοι μισοί το placebo. Θεωρώ λοιπόν, ότι όταν ολοκληρωθούν – και όλοι, οι περισσότεροι συμφωνούμε σε αυτό – θα έχουν ένα πολύ καλό προφίλ ασφάλειας και θα γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ακόμα και σχετικά σπάνιες παρενέργειες, που συνήθως δεν τις βλέπουμε σε άλλες κλινικές δοκιμές.

Δηλαδή, αν δούμε την ιστορία των κλινικών δοκιμών των εμβολίων συμπεριελάμβαναν 1500, 2000 ασθενείς, δεν βλέπαμε τις σπάνιες. Εδώ πέρα θα δούμε και σπάνιες παρενέργειες. Οπότε γενικά έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε εάν και εφόσον  υπάρχει μια σπάνια παρενέργεια να τη δούμε στα πλαίσια των συγκεκριμένων μελετών.

 

Μ. ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΑΚΗ: Για τους χρόνους λίγο δεν μου απαντήσατε.

 

ΓΚ. ΜΑΓΙΟΡΚΙΝΗΣ: Κοιτάξτε, οι χρόνοι εξαρτώνται από τα λεγόμενα ενδιάμεσα milestones. Δηλαδή η Pfizer, η οποία είπε ότι θα περιμένει ας πούμε και μέσα στον Οκτώβριο αν έχει το προφίλ, να το πω έτσι, της ισχύος που λέει ότι αν έχει 50% αποτελεσματικότητα αν έχει 32 κρούσματα ή στο placebo ή στο R που πήρε το εμβόλιο, θα μπορέσει να καταλάβει αν έχει τουλάχιστον 50% αποτελεσματικότητα. Και υπολογίζει ότι αυτό μπορεί να συμβεί και μέσα στον Οκτώβριο.

Αλλά αν και εφόσον δεν επιτευχθεί αυτό μετά το επόμενο milestone, μπορεί να είναι αρκετούς μήνες αργότερα. Δεν μπορούμε να κάνουμε ακριβή πρόβλεψη, αλλά θα λέγαμε ότι μια καλή πιθανότητα γύρω στο 60% με 70% είναι έχουμε γνώση της αποτελεσματικότητας μέσα στους επόμενους 1-2 μήνες από κάποιες από αυτές τις μεγάλες δοκιμές.

 

Ε. ΜΥΤΙΛΗ: Καλησπέρα και από εμένα. Μια ερώτηση για τους κυρίους Μαγιορκίνη και Χαρδαλιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνονται καθημερινά, η Αττική αντιμετωπίζει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα, ωστόσο την Τετάρτη πραγματοποιήθηκε μια μεγαλειώδης συγκέντρωση στην Αθήνα έξω από το Εφετείο για τη δίκη της Χρυσής Αυγής. Εκτιμάται πως υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο έκρηξης κρουσμάτων τις επόμενες ημέρες, καθώς μιλάμε για χιλιάδες κόσμου συγκεντρωμένου σε μια περιοχή ο ένας πάνω στον άλλον και χωρίς μάσκα οι περισσότεροι. Φοβάστε αυτή την πιθανή έκρηξη; Και αν τελικά δεν υπάρξει έκρηξη κρουσμάτων, που είναι κάτι που το ευχόμαστε όλοι, πώς εξηγείται αυτό επιστημονικά; Δηλαδή τι θα έχετε να πείτε στον κόσμο από τη στιγμή που έχουμε περιοριστεί στα 7 άτομα, συγκεντρώσεις, συναθροίσεις 7 ατόμων. Ευχαριστώ.

 

ΓΚ. ΜΑΓΙΟΡΚΙΝΗΣ: Κατ’ αρχάς, νομίζω την απάντησε πριν λίγο εν μέρει την ερώτηση, αλλά να σας πω ότι από τα άτομα που μεταδίδουν, γύρω στο 30% θα το μεταδώσει, το 70% δεν θα το μεταδώσει.

Είναι θέμα συγχρωτισμού και τύχης. Δηλαδή, δεν μπορούμε να πούμε με μεγάλη σιγουριά ότι αυτή η συγκέντρωση θα δώσει πολλούς μεταδότες. Έχει όμως τη δυναμική να κάνει ένα γεγονός υπερμετάδοσης. Και το γεγονός υπερμετάδοσης θα μπορούσε να είναι  αν κάποιος από αυτούς που είναι ιδιαίτερα μολυσματικοί, ήρθε σε επαφή με πολλά άτομα σε εκείνη τη χρονική στιγμή.

Δεν είναι όλες οι συγκεντρώσεις. Κατ’ αρχάς, σε παγκόσμια κλίμακα, δεν δίνουν υπερμεταδόσεις όλες οι συγκεντρώσεις. Απλά, όταν θα δούμε υπερμεταδόσεις, είναι  σε αυτά τα σημεία.

Απευχόμαστε αυτό το σενάριο, δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε. Θα παρακολουθήσουμε στενά τα κρούσματα τις επόμενες ημέρες και θα μπορέσουμε να εξάγουμε κάποια συμπεράσματα, εάν και εφόσον μπορούμε να τα εξάγουμε. Φαντάζομαι αν θα μπορούσε η ιχνηλάτηση να πει αν συμμετείχαν ή όχι σε αυτή τη συγκέντρωση και ούτω καθ’ εξής.

Αλλά είναι κάτι το οποίο θα το παρακολουθήσουμε στενά.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Επόμενη ενημέρωση από το Υπουργείο Υγείας, την ερχόμενη Τρίτη στις 6 το απόγευμα. Σας ευχαριστούμε πολύ.