Στα πλαίσια ανάπτυξης του Συστήματος Διασφάλισης της Ποιότητας (ΣΔΠ) του ΕΟΔΥ, το Συμβούλιο Ποιότητας εισηγήθηκε τη σύνθεση των κάτωθι Πολιτκών, οι οποίες εγκρίθηκαν από το ΔΣ του ΕΟΔΥ. Το κείμενο των πολιτικών συντάχθηκε από την Αυτοτελή Διεύθυνση Διασφάλισης Ποιότητας Λειτουργίας και Υπηρεσιών του ΕΟΔΥ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τις απαιτήσεις του Συστήματος Ποιότητας. Οι πολιτικές αυτές είναι οι κάτωθι:
Ο ΕΟΔΥ στοχεύει στην παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών που συμβάλλουν στην προστασία και τη βελτίωση της υγείας του πληθυσμού. Ο Οργανισμός αναπτύσσει δράσεις με στόχο την προαγωγή της υγείας, την πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων, την επιδημιολογική επιτήρηση των μεταδοτικών και μη μεταδοτικών νοσημάτων και γενικότερα τη μείωση της επίπτωσής τους στον πληθυσμό.
Ο ΕΟΔΥ δεσμεύεται να παρέχει αποτελεσματικές υπηρεσίες στο πλαίσιο της αποστολής του και η Διοίκησή του έχει αποφασίσει να αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διασφάλισης και Βελτίωσης της Ποιότητας των λειτουργιών του και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η ποιότητα στη Δημόσια Υγεία ορίζεται, διεθνώς, ως ο βαθμός στον οποίο οι πολιτικές, τα προγράμματα, οι υπηρεσίες και η επιδημιολογική έρευνα στον πληθυσμό αυξάνουν την πιθανότητα επίτευξης των επιθυμητών αποτελεσμάτων για την υγεία, συνολικά, ενώ συμβάλλουν, ταυτόχρονα, και στη βελτίωση των συνθηκών για τη διασφάλιση της υγείας και της ευεξίας των πολιτών. Μέσα από τις διαδικασίες της επιδημιολογικής επιτήρησης, την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη των νοσημάτων, επιδιώκεται η επιστημονική αριστεία, η ακεραιότητα, η διαφάνεια, η ισότητα, η ισότητα και η ανθρωπο-κεντρικότητα.
Το Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΟΔΥχρησιμεύει ως εργαλείο της Διοίκησης για την αποτελεσματική εκτέλεση των εργασιών, τη λειτουργία των υπηρεσιών και την επίτευξη των επιχειρησιακών στόχων καθώς και για την επαλήθευση του τρόπου λειτουργίας του μέσω συνεχούς ελέγχου, παρακολούθησης και διαρκούς βελτίωσης, με βάση τον βαθμό επίτευξης των απαιτήσεων και των προτύπων λειτουργίας που καθορίζονται από τον Οργανισμό.
Η πολιτική ποιότητας κοινοποιείται επίσημα και δημοσιεύεται για να ευαισθητοποιήσει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, τους συνεργαζόμενους φορείς και το Υπουργείο Υγείας σχετικά με τους ποιοτικούς στόχους του Οργανισμού και προκειμένου να εφαρμοστεί από όλο το προσωπικό.
Ισχύει για όλες τις διεργασίες του ΕΟΔΥ οι οποίες ομαδοποιούνται σε 4 ομάδες:
- Διεργασίες Διοίκησης και Διακυβέρνησης του Οργανισμού
- Υποστηρικτικές διεργασίες
- Βασικές λειτουργικές διεργασίες
- Διαχείριση ποιότητας – ανάλυση συστήματος και διαδικασίες Συνεχιζόμενης βελτίωσης
Ο ΕΟΔΥ εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Διασφάλισης της Ποιότητας και Συνεχούς Βελτίωσης που καθορίζει όλο το πλαίσιο των υπηρεσιών και των δραστηριοτήτων του Οργανισμού, όπως περιγράφονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας Πολιτικής. Η δομή και το περιεχόμενο του εφαρμοσμένου συστήματος περιγράφεται αναλυτικά στο Εγχειρίδιο Συστημάτων Διοίκησης του ΕΟΔΥ.
Οι λειτουργίες του ΕΟΔΥ υλοποιούνται μέσω τυποποιημένων διαδικασιών που ικανοποιούν τις διαστάσεις της ποιότητας, όπως αυτές περιγράφονται παρακάτω:
- Ανθρωποκεντρική προσέγγιση στις υπηρεσίες του ΕΟΔΥ – προστασία και προαγωγή της δημόσιας υγείας για ολόκληρο τον πληθυσμό με σεβασμό στις ατομικές ανάγκες των πολιτών
- Πολιτικές και στρατηγικές διαχείρισης και μείωσης του κινδύνου που εφαρμόζονται σε όλες τις πτυχές της διακυβέρνησης και των υπηρεσιών του Οργανισμού
- Ισότητα στις δράσεις προαγωγής της υγείας που ενισχύουν τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και αυξάνουν την πιθανότητα θετικών συμπεριφορών δημόσιας υγείας και αποτελεσμάτων στην Υγεία, για όλους
- Έγκαιρη πρόληψη που συνίσταται σε πολιτικές και βιώσιμες πρακτικές, ενώ παράλληλα κινητοποιεί επαρκείς πόρους για την αντιμετώπιση αναδυόμενων απειλών και τρωτών σημείων στη Δημόσια Υγεία
- Δραστηριότητες επαγρύπνησης – εντατικοποίηση δράσεων και θέσπιση πολιτικών για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της επιδημιολογικής επιτήρησης και της επείγουσας διαχείρισης και ετοιμότητας στις υπηρεσίες δημόσιας υγείας (π.χ. τεχνολογία, τυποποίηση, ασφάλεια και διασφάλιση ποιότητας δεδομένων)
- Λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων χρησιμοποιώντας αξιόπιστα και επικυρωμένα δεδομένα, επικαιροποιημένη γνώση και βέλτιστες πρακτικές
- Αποτελεσματικότητα όσον αφορά στα βέλτιστα αποτελέσματα στη δημόσια υγεία καθώς και στις καθημερινές λειτουργίες του Οργανισμού
- Αποδοτικότητα – μέσω συστημάτων που καταφέρνουν να εξισορροπούν το κόστος και τα οφέλη στις παρεμβάσεις στη δημόσια υγεία, ενώ παράλληλα βελτιστοποιούν τη χρήση των διαθέσιμων πόρων
- Ανθεκτικότητα και Προσαρμοστικότητα στις τρέχουσες ανάγκες για τη Δημόσια Υγεία
- Συμμόρφωση με τη νομοθεσία, τα ρυθμιστικά πλαίσια, τους διεθνείς κώδικες δεοντολογίας, τα πρότυπα και το Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΟΔΥ.
- Δημιουργία του πλαισίου ποιότητας: Το προαναφερόμενο πλαίσιο βασίζεται σε σχετικές νομικές και κανονιστικές αναφορές, πρότυπα και πρακτικές, καταρτίζεται με ευθύνη των υπευθύνων των διεργασιών που ορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο, συνεπικουρούμενοι από το εμπλεκόμενο προσωπικό. Η δομή του Συστήματος περιγράφεται στο Εγχειρίδιο Συστημάτων Διοίκησης του ΕΟΔΥ.
- Εσωτερικός έλεγχος (Control & Audit): Η εφαρμογή του πλαισίου ποιότητας εποπτεύεται από ένα σύστημα εσωτερικών και εξωτερικών ελέγχων. Οι εσωτερικοί έλεγχοι ορίζονται για κάθε διαδικασία βάσει αξιολόγησης κινδύνου και ανάγονται σε μέτρα που εφαρμόζονται από τους Διευθυντές για τη διαχείριση των κινδύνων. Οι έλεγχοι διενεργούνται είτε από εσωτερικό ελεγκτή του ΕΟΔΥ είτε από εξωτερικούς ελεγκτές σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και κανονισμούς
- Στόχοι Ποιότητας: Με βάση τις διαστάσεις της ποιότητας και τα δομικά χαρακτηριστικά της εφαρμοζόμενης πολιτικής ποιότητας, καθορίζονται οι στόχοι ποιότητας καθώς και η βάση για τις διαδικασίες παρακολούθησης και μέτρησης της επίδοσης του οργανισμού.
- Διαρκής βελτίωση: Οι υπεύθυνοι των διεργασιών και οι αρμόδιοι διευθυντές του ΕΟΔΥ οργανώνουν δραστηριότητες με τη συμμετοχή όλου του προσωπικού, σε συστηματική βάση, προκειμένου να αναλύουν τις παραμέτρους ποιότητας και αποτελεσματικότητας των διαδικασιών και να προτείνουν βελτιώσεις σύμφωνα με τη Διαδικασία του Ελέγχου Ποιότητας και της Συνεχούς Βελτίωσης.
Η Πολιτική Ισότητας Φύλων του ΕΟΔΥ επιδιώκει τη διασφάλιση μιας κουλτούρας και ενός περιβάλλοντος που υποστηρίζει τη διαφορετικότητα, την ισότητα και τη συμπερίληψη, τις ίσες ευκαιρίες και την αποφυγή διακρίσεων κάθε μορφής. Ο ΕΟΔΥ υιοθετεί ένα μοντέλο διακυβέρνησης που δεσμεύεται για την προώθηση της ισότητας και την πρόληψη κάθε μορφής διάκρισης λόγω φύλου, φυλής, χρώματος, εθνικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας νόσου, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, σε όλες τις δομές και τις λειτουργίες του Οργανισμού ανεξαιρέτως. Ο ΕΟΔΥ αναγνωρίζει την ανάγκη για την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών για την προστασία της διαφορετικότητας, της ισότητας, της συμπερίληψης και αναλαμβάνει στοχευμένες πρωτοβουλίες για την πρόληψη και την εξάλειψη τυχόν πρακτικών ή διαδικασιών που δημιουργούν και διατηρούν ανισότητες μεταξύ των δύο φύλων ή άλλων μορφών διάκρισης.
Η Πολιτική, η οποία έχει εγκριθεί από το ΔΣ περιλαμβάνει τους ορισμούς, τις βασικές αρχές, τις ενέργειες του ΕΟΔΥ για την διασφάλιση της ισότητας. Πιο συγκεκριμένα, με απόφαση του ΔΣ του ΕΟΔΥ (ΚΠ 14274/29-7-24) συστάθηκε η Επιτροπή Ισότητας Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων, η οποία αποτελεί το συμβουλευτικό όργανο του ΕΟΔΥ και έχει ως αποστολή:
- την προώθηση των σχετικών οριζόμενων από την κείμενη ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία
- την εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα διακρίσεων µε βάση το φύλο, τη φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, τη θρησκεία ή τις πεποιθήσεις, την κατάσταση υγείας/αναπηρίας, την ηλικία ή τον γενετήσιο προσανατολισμό, σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας και σε όλες τις διαδικασίες και δραστηριότητες του Οργανισμού
- τον ορισμό του πεδίου εφαρμογής και των κατευθυντήριων οδηγιών για την προώθηση της διαφορετικότητας, της ουσιαστικής ισότητας και της συμπερίληψης των ατόμων που απασχολούνται στον Οργανισμό, ανεξαρτήτως της εργασιακής σχέσης, συμπεριλαμβανομένων των απασχολούμενων με σύμβαση εργασίας, έργου, ανεξαρτήτων υπηρεσιών, έμμισθης εντολής, των απασχολούμενων μέσω τρίτων παρόχων υπηρεσιών.
Η Πολιτική Προαγωγής της Υγείας και Πρόληψης των Νοσημάτων του ΕΟΔΥ, επιδιώκει τη απρόσκοπτη λειτουργία όλων εκείνων των μηχανισμών και των υπηρεσιών που συμβάλλουν στην προστασία και τη βελτίωση της υγείας και του προσδόκιμου ζωής του πληθυσμού. Η προαγωγή της υγείας ως έννοια περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα προληπτικών δράσεων που εκτείνονται από την πρόληψη του πρόωρου θανάτου έως τη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της υγείας. Η πρόληψη των νοσημάτων, επιτυγχάνεται με ειδικές, πληθυσμιακές και ατομικές παρεμβάσεις πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς πρόληψης με στόχο την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσης αλλά και της επιβάρυνσης που προκαλούν τα νοσήματα στην υγεία και την ευεξία των ατόμων.
Ο ΕΟΔΥ αναπτύσσει και προωθεί δράσεις που αποσκοπούν στην προαγωγή της υγείας, την πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων και γενικότερα στη μείωση της επιβάρυνσης από τα μη μεταδοτικά νοσήματα. Οι στόχοι του ΕΟΔΥ συντάσσονται πλήρως με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, και ειδικότερα το στόχο 3 «Καλή Υγεία και Ευημερία», τον στόχο 10 «Άμβλυνση Ανισοτήτων» και τον στόχο 13 «Δράση στο Κλίμα» καθώς και με τα εκάστοτε Ετήσια Σχέδια Δράσης του Υπουργείου Υγείας.
Ο ΕΟΔΥ έχει την υποχρέωση ανάληψης δράσεων πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς πρόληψης.
Η πρωτογενής πρόληψη περιλαμβάνει τις παρεμβάσεις και τις ενέργειες που στοχεύουν στη μείωση της συχνότητας εμφάνισης νοσημάτων, αναπηριών ή βλαβών και πραγματοποιούνται πριν από την εμφάνιση αυτών. Ως τέτοιες δράσεις και ενέργειες ενδεικτικά αναφέρονται η προγεννητική αγωγή, οι εμβολιασμοί, η φυσική άσκηση, η αποφυγή του καπνίσματος, η υγιεινή διατροφή, η προαγωγή ψυχικής υγείας και ευεξίας.
Η δευτερογενής πρόληψη περιλαμβάνει τις παρεμβάσεις που στοχεύουν στην πρώιμη ανίχνευση μιας υπάρχουσας, αλλά όχι κλινικά ορατής νόσου, προκειμένου η πρόγνωση της νόσου να καθίσταται πλέον ευνοϊκή. Ως τέτοιες παρεμβάσεις ενδεικτικά αναφέρονται τα προγράμματα μαζικού προ- συμπτωματικού ελέγχου για τους διαφόρους τύπους καρκίνου και η εκτίμηση του καρδιαγγειακού κινδύνου.
Η τριτογενής πρόληψη περιλαμβάνει τις παρεμβάσεις, που στοχεύουν στην πρόληψη της ανικανότητας, την αποκατάσταση των βλαβών, καθώς και την πρόληψη των υποτροπών από μία κλινικά ορατή νόσο και στην υποστήριξη των ατόμων να αντιμετωπίσουν μακροχρόνια και σύνθετα προβλήματα, καθώς και βλάβες της υγείας τους με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικής τους ικανότητας, της ποιότητας ζωής και του προσδόκιμου ζωής. Ως τέτοιες παρεμβάσεις ενδεικτικά αναφέρονται η φυσικοθεραπεία στις περιπτώσεις αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου και η παροχή ανακουφιστικής και υποστηρικτικής φροντίδας σε ασθενείς με απειλητικές για τη ζωή τους νόσους.
Οι βασικές αρχές που διέπουν την Πολιτική Προαγωγής Υγείας του ΕΟΔΥ είναι οι ακόλουθες:
- Να είναι ανθρωποκεντρικές (Human-centred): να παρέχονται με σεβασμό τις αξίες, τις προτιμήσεις και τις εκφρασμένες ανάγκες των ωφελούμενων, με απώτερο στόχο την προστασία και την προαγωγή της υγείας όλου του πληθυσμού.
- Να είναι ισότιμες (Equitable): να παρέχονται σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως των προσωπικών χαρακτηριστικών όπως το φύλο, η εθνικότητα, η γεωγραφική θέση και η κοινωνικοοικονομική κατάσταση.
- Να έχουν προληπτική προσέγγιση (Proactive): να διαμορφώνουν έγκαιρα πολιτικές και βιώσιμες πρακτικές, ενώ παράλληλα να ενεργοποιούνται γρήγορα για την αντιμετώπιση νέων και αναδυόμενων απειλών.
- Να στοχεύουν στην προαγωγή της υγείας (Health promoting): να προωθούν ασφαλείς πρακτικές για την πρόληψη των νοσημάτων και να προάγουν τις ασφαλείς συμπεριφορές του πληθυσμού.
- Να στοχεύουν στη μείωση του κινδύνου (Risk-reducing): να μειώνουν το κίνδυνο για δυσμενή ή ανεπιθύμητα συμβάντα στους ωφελούμενους.
- Να είναι σε συνεχή επαγρύπνηση (Vigilant): να επικαιροποιούνται έγκαιρα ανάλογα με τα διαθέσιμα επιδημιολογικά δεδομένα, νέα επιστημονικά δεδομένα, νέες τεχνολογίες.
- Να είναι διαφανείς (Transparent): να διασφαλίζεται η διαφάνεια στην παροχή υπηρεσιών υιοθετώντας πρακτικές, που υλοποιούνται βασισμένες σε έγκυρα, αξιόπιστα, άμεσα διαθέσιμα και προσβάσιμα δεδομένα.
- Να είναι αποτελεσματικές (Εffective): να αιτιολογούν την ύπαρξη τους με τη χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων δεδομένων αλλά και βέλτιστων πρακτικών για την επίτευξη αποτελεσμάτων σε τομείς με τη μεγαλύτερη ανάγκη.
- Να είναι αποδοτικές (Εfficient): να λαμβάνεται υπόψη το κόστος αλλά και το όφελος των παρεμβάσεων στη δημόσια υγεία, για τη διευκόλυνση της βέλτιστης χρήσης των πόρων για την επίτευξη των επιθυμητών αποτελεσμάτων.
- Να είναι εμπιστευτικές (Confidential): Kατ’ εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ΕΕ 679/2016, ο ΕΟΔΥ περιορίζεται στη λήψη και επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των ωφελούμενων σύμφωνα με τη «Πολιτική απορρήτου και προστασίας προσωπικών δεδομένων χαρακτήρα» η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΕΟΔΥ. Όλοι οι εμπλεκόμενοι που συμμετέχουν στις δράσεις υπογράφουν δηλώσεις εμπιστευτικότητας.
- Να διασφαλίζεται η προσπελασιμότητα και η προσβασιμότητα (accessible): να δίνεται η δυνατότητα στους ωφελούμενους να έχουν ισότιμη πρόσβαση στις προσφερόμενες υπηρεσίες στο σωστό χρόνο και χώρο και σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
- Να γίνονται με σεβασμό προς το περιβάλλον (green sustainable): όλες οι δράσεις που πραγματοποιούνται να υιοθετούν τις αρχές της Πράσινης και Αειφόρου Ανάπτυξης.
- Να διασφαλίζονται οι κανόνες Υγιεινής και Ασφάλειας των εργαζομένων (health and safety): ο ΕΟΔΥ διασφαλίζει την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων σε κάθε πλαίσιο εργασίας.
Η αποτελεσματική εξωτερική επικοινωνία είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση της αποστολής του ΕΟΔΥ και την επίτευξη των στόχων του σε σχέση με την εξυπηρέτηση των ωφελούμενων και των συνεργαζόμενων φορέων. Τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως οι πολίτες, οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι διεθνείς φορείς και οι συνεργάτες του Οργανισμού, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία του. Ως εκ τούτου, η καθιέρωση μιας σαφούς και ολοκληρωμένης πολιτικής εξωτερικής επικοινωνίας είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της διαφάνειας, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την προώθηση της αποστολής και των στόχων του Οργανισμού.
Η πολιτική αυτή παρέχει τις αρχές για τη συνεπή, έγκαιρη και αποτελεσματική εξωτερική επικοινωνία μέσα από διάφορα κανάλια, ενώ τονίζει, επίσης, τη σημασία της εποπτείας και της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των στρατηγικών εξωτερικής επικοινωνίας. Παρέχει, επίσης, στο προσωπικό και τα στελέχη του ΕΟΔΥ σαφείς κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με την επικοινωνία και την ανταλλαγή πληροφοριών στο πλαίσιο δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον ΕΟΔΥ. Η παρούσα πολιτική αποσκοπεί στην παροχή συστάσεων και στον ορισμό των κανόνων για την επίσημη και ανεπίσημη εξωτερική επικοινωνία του ΕΟΔΥ.
Η πολιτική αυτή καλύπτει όλες τις δράσεις εξωτερικής επικοινωνίας που αφορούν στις δραστηριότητες του ΕΟΔΥ με οποιαδήποτε υποστήριξη ή μέσο αυτή λαμβάνει χώρα, από το προσωπικό του, τους εκπροσώπους, τους υπεργολάβους και τους συνεργαζόμενους εμπειρογνώμονες / επιστήμονες του Οργανισμού.
Αφορά διάφορες μορφές επίσημης και ανεπίσημης εξωτερικής επικοινωνίας, όπως για παράδειγμα: επιστολές, μηνύματα, υπομνήματα, εκθέσεις, παρουσιάσεις, αναρτήσεις, άρθρα, εικόνες σε όλους τους τύπους μέσων ενημέρωσης, όπως ιστότοποι, ιστολόγια, μέσα κοινωνικής δικτύωσης (για παράδειγμα Facebook, LinkedIn, Twitter, What’s app, Instagram, Snapchat, TikTok), ενημερωτικά δελτία, συνέδρια κ.λπ.
Καλύπτει όχι μόνο την εταιρική εξωτερική επικοινωνία της Διοίκησης του ΕΟΔΥ αλλά και την επίσημη και ανεπίσημη επικοινωνία από το προσωπικό, εκπροσώπους, υπεργολάβους, συνεργαζόμενους εμπειρογνώμονες / επιστήμονες που σχετίζονται με τον ΕΟΔΥ και χρησιμοποιούν σχετική αναφορά στο προφίλ τους ή στις επιστολές, τα μηνύματα, τα άρθρα, τα σημειώματα, τις εκθέσεις, τις παρουσιάσεις, τις αναρτήσεις, τις εικόνες ή οποιεσδήποτε άλλες μορφές επικοινωνίας ή αλληλογραφίας τους.
Οι βασικές αρχές της πολιτικής αυτής είναι οι ακόλουθες:
Προσβασιμότητα στην πληροφορία και διαφάνεια
Η πρόσβαση του κοινού στην πληροφορία και η διαφάνεια οφείλουν να διέπουν όλες τις δραστηριότητες του Οργανισμού, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία. Αυτό περιλαμβάνει την προσβασιμότητα, την ακρόαση και την πρόσκληση για συζήτηση και ανοικτό διάλογο.
Αυτό σημαίνει:
- δημοσιοποίηση σημαντικών πληροφοριών, όπου είναι δυνατόν και σκόπιμο, πριν ζητηθούν επίσημα,
- την έγκαιρη διάθεση των πληροφοριών, τηρώντας πάντα τους ισχύοντες κανόνες και διασφαλίζοντας την ορθότητα του περιεχομένου,
- διασφάλιση ότι οι πληροφορίες είναι προσβάσιμες σε όλους, λαμβάνοντας υπόψη όσους χρειάζονται πρόσθετη υποστήριξη για να έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες αυτές.
Συνέπεια και τυποποίηση μηνυμάτων
Προκειμένου η πολιτική εξωτερικής επικοινωνίας να είναι αποτελεσματική, υπάρχει ανάγκη για τη μετάδοση μηνυμάτων με συνέπεια μέσα από όλα τα κανάλια και τις πλατφόρμες επικοινωνίας. Η Διοίκηση του ΕΟΔΥ διασφαλίζει ότι όλη η εξωτερική επικοινωνία ευθυγραμμίζεται με την αποστολή, τις αξίες και τους στρατηγικούς στόχους του Οργανισμού, αντανακλώντας μια ενιαία, συνεκτική και συνεπή εικόνα.
Αντικειμενικότητα
Μια προϋπόθεση για την αξιοπιστία της επικοινωνίας είναι να είναι αντικειμενική, κατανοητή και εναρμονισμένη με ένα σχετικό πλαίσιο. Η επικοινωνία πρέπει να συνδέεται με τους στόχους και την αποστολή του ΕΟΔΥ. Πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις σχετικές ομάδες στις οποίες απευθύνονται τα μηνύματα. Τα μηνύματα πρέπει να σχεδιάζονται και τα κανάλια που επιλέγονται πρέπει να βασίζονται σε προηγούμενη ανάλυση των διαφορετικών αναγκών και γνώσεων των επιμέρους ομάδων- στόχων.
Αυτό σημαίνει:
- η γλώσσα είναι απλή, σαφής και ορθή και παρουσιάζεται με πληροφοριακό τρόπο και αμεσότητα,
- η έμφαση δίνεται στην επεξήγηση των αποφάσεων και των θέσεων, του πλαισίου και της πρακτικής τους σημασίας για τους ενδιαφερόμενους,
- η επικοινωνία προσαρμόζεται στις ανάγκες και τo γνωστικό υπόβαθρο των σχετικών ομάδων.
Συνάφεια και επικαιρότητα
Η επικοινωνία θα πρέπει να είναι επίκαιρη, να βασίζεται στις προτεραιότητες του Ε.Ο.Δ.Υ. και να αφορά στις ομάδες που στοχεύει. Θα πρέπει να συμβάλλει στην επίτευξη των επιχειρησιακών στόχων με αποδοτικό τρόπο.
Αυτό σημαίνει:
- ιεράρχηση των προτεραιοτήτων με βάση τους επιχειρησιακούς στόχους και τις ανάγκες και τις γνώσεις των ενδιαφερόμενων ή ομάδων,
- συνεχή παρακολούθηση των εξελίξεων και,
- συνεχή ενημέρωση/ επικαιροποίηση των διαθέσιμων πληροφοριών.
Αμφίδρομη επικοινωνία
Ο ΕΟΔΥ προωθεί τη σημασία της αμφίδρομης επικοινωνίας με τους εξωτερικούς ενδιαφερόμενους φορείς και ενθαρρύνει την ενεργητική ακρόαση, τη συμμετοχή και το διάλογο για την προώθηση ουσιαστικών σχέσεων, τη συλλογή ανατροφοδότησης και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Δεοντολογική και υπεύθυνη επικοινωνία
Η Διοίκηση του ΕΟΔΥ δεσμεύεται για την υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών επικοινωνίας στο πλαίσιο της επαγγελματικής και επιστημονικής δεοντολογίας. Ενθαρρύνει την τήρηση των νομικών απαιτήσεων, των προτύπων δημόσιας υγείας και των ηθικών κατευθυντήριων γραμμών σε όλες τις δραστηριότητες εξωτερικής επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένου του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής, της ακρίβειας, της δικαιοσύνης και της αποφυγής παραπλανητικών ή απατηλών πρακτικών.
Δέσμευση των ενδιαφερομένων μερών και συμμετοχικότητα
Οι πρωτοβουλίες εξωτερικής επικοινωνίας του Οργανισμού επιδιώκουν την ενεργητική συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, την ενθάρρυνση της ανατροφοδότησης και την αντιμετώπιση των ανησυχιών τους καθ' όλη τη διάρκεια των δραστηριοτήτων του Oργανισμού. Έτσι, ο Οργανισμός καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να παρέχει πληροφορίες που είναι σχετικές, αντικειμενικές και κατανοητές στα εμπλεκόμενα μέρη (Υπουργείο Υγείας, επαγγελματίες της δημόσιας υγείας και της υγειονομικής ,φροντίδας εν γένει επιστημονικοί εταίροι, πολίτες κ.λπ.)
Σεβασμός της ιδιωτικής ζωής
Η εξωτερική επικοινωνία του ΕΟΔΥ σέβεται το δικαίωμα των Ελλήνων πολιτών στην ιδιωτικότητα, σύμφωνα με τη νομοθεσία και το κανονιστικό πλαίσιο για την προστασία των προσωπικών και των ευαίσθητων δεδομένων.
Άμεση ανταπόκριση
Η εξωτερική επικοινωνία σε επείγουσες καταστάσεις είναι άμεση, περιεκτική και έγκαιρη. Άμεση είναι και η ενημέρωση σε περίπτωση αλλαγής των δεδομένων.
Ο ΕΟΔΥ δεσμεύεται να παρακολουθεί και να αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών εξωτερικής επικοινωνίας του. Διεξάγονται τακτικές αξιολογήσεις για τη μέτρηση του αντίκτυπου, της εμβέλειας και της ποιότητας των επικοινωνιακών πρωτοβουλιών. Η ανατροφοδότηση από τα ενδιαφερόμενα μέρη επιδιώκεται και ενσωματώνεται στις συνεχείς προσπάθειες βελτίωσης του Οργανισμού.
Η αποτελεσματική εσωτερική επικοινωνία, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εκπλήρωση της αποστολής του ΕΟΔΥ. Το προσωπικό του Οργανισμού αποτελεί την παρακαταθήκη του, το οποίο με τις δράσεις, την κεφαλοποιημένη γνώση του και την υπευθυνότητά του υλοποιεί τις στρατηγικές αποφάσεις. Η διασφάλιση μιας αποτελεσματικής εσωτερικής επικοινωνίας αποτελεί μια αδήριτη ανάγκη για τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η αποτελεσματική εσωτερική επικοινωνία βοηθά τους εργαζόμενους να αναπτύξουν και να διατηρήσουν ένα κοινό όραμα και να μεταφράσουν τους στόχους που ορίζονται από τη νομοθεσία και τη στρατηγική που αποφασίζει το ΔΣ σε ενέργειες που προετοιμάζονται και εφαρμόζονται σε όλα τα επίπεδα.
Για αυτούς τους λόγους, ο Πρόεδρος, ο Διευθύνων Σύμβουλος και το ΔΣ αξιολογούν την εσωτερική επικοινωνία ως ένα βασικό εργαλείο για την ευθυγράμμιση των ατομικών και οργανωτικών στόχων. Η ενθάρρυνση της εσωτερικής επικοινωνίας, παρέχει το πλαίσιο για:
- Σαφή, τακτική και έγκαιρη επικοινωνία με τους εργαζόμενους
- Διασφάλιση του αποτελεσματικού συντονισμού των εσωτερικών μηχανισμών επικοινωνίας, την αποτελεσματική διαχείριση και την ανταπόκριση στις επικοινωνιακές ανάγκες των εργαζομένων και για
- Παρακολούθηση και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εσωτερικής επικοινωνίας.
Ο Πρόεδρος, ο Διευθύνων Σύμβουλος και το ΔΣ θεωρούν σημαντική την προώθηση της εσωτερικής επικοινωνίας σε όλο τον ΕΟΔΥ, καθώς οι καλά σχεδιασμένες και εφαρμοσμένες πρακτικές εσωτερικής επικοινωνίας είναι απαραίτητες για την αποτελεσματικότητα του Οργανισμού. Με αυτό τον τρόπο:
- επιτρέπεται στους εργαζόμενους να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις που ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του Οργανισμού
- βελτιώνεται η ταύτιση των εργαζομένων με τους στόχους, την αποστολή και τις διαδικασίες του Οργανισμού, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται η αίσθηση της ουσιαστικής συνεισφοράς και υπευθυνότητας
- επιτυγχάνεται η καλύτερη ανταλλαγή πόρων και πληροφοριών μεταξύ των Τμημάτων/Διευθύνσεων/Γραφείων, με αποτέλεσμα λιγότερη επικάλυψη εργασιών και θετικό αντίκτυπο για τον Οργανισμό στο σύνολό του
- μειώνονται οι καθημερινές συγκρούσεις και γίνεται διαχείριση των αντικρουόμενων ιδεών σχετικά με το τι είναι σημαντικό για τον Οργανισμό
Οι διαφορετικοί τύποι επικοινωνίας που περιγράφονται παρακάτω πρέπει να είναι:
- σχετικοί, πλήρεις και κατανοητοί για τους προβλεπόμενους χρήστες
- έγκυροι
- ακριβείς
- σταθεροί
- σύμφωνοι με τους κανόνες Διασφάλισης Ποιότητας στον Οργανισμό
- επικοινωνημένοι πριν τεθούν σε ισχύ
- ικανοί να γίνουν αποδεκτοί και κατανοητοί
Άλλες γενικές αρχές είναι η προτεραιότητα στην επικοινωνία «πρόσωπο με πρόσωπο» (για παράδειγμα, αντί για αλυσιδωτά email) καθώς και το ότι η συμμετοχή των Προϊστάμενων είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχή επικοινωνία.
Η πολιτική αυτή διασφαλίζει ότι οι Διευθύνσεις, τα Τμήματα, τα Γραφεία και το προσωπικό είναι επαρκώς ενημερωμένο για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους.
Με την Πολιτική αυτή ο ΕΟΔΥ στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του συνόλου των εργαζομένων, των αυτοαπασχολούμενων σε αυτό και των συνεργατών του, ανεξαρτήτως της σχέσης που τους συνδέει με τον Οργανισμό, για την πρόληψη και τη διαχείριση του ενδεχόμενου της δωροδοκίας. Στόχος της πολιτικής αυτής είναι η δέσμευση της Διοίκησης του ΕΟΔΥ για μηδενική ανοχή στη δωροδοκία δημιουργώντας ένα πλαίσιο υποχρεώσεων και κατευθυντήριων οδηγιών για την επίτευξη του στόχου.
Ως δωροδοκία ορίζεται η με οποιονδήποτε τρόπο προσφορά, παροχή, αποδοχή αδικαιολόγητου ωφελήματος, ανεξαρτήτως αξίας και ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για οικονομικό ή μη οικονομικό ωφέλημα από ή προς εργαζόμενο οποιασδήποτε Οργανισμού ή προς υπάλληλο προκειμένου να εξασφαλιστεί εμπορικό ή προσωπικό πλεονέκτημα.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ, ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΩΝ ΜΕΡΩΝ
- Όλοι όσοι εργάζονται στον ΕΟΔΥ οφείλουν να γνωρίζουν, να κατανοούν και να συμμορφώνονται με το περιεχόμενο της παρούσας Πολιτικής
- Η Πολιτική κατά της Δωροδοκίας/Δωροληψίας βρίσκεται αναρτημένη σε σημείο προσβάσιμο σε όλους, στο εσωτερικό δίκτυο του ΕΟΔΥ
- Η Πολιτική είναι άμεσα διαθέσιμη στους υπαλλήλους, στους συνεργάτες και σε κάθε ενδιαφερόμενο, ενώ γνωστοποιείται σε κάθε νεοπροσλαμβανόμενο με την πρόσληψή του
- Όλοι ανεξαιρέτως οφείλουν να είναι σε εγρήγορση και να αναφέρουν αρμοδίως κάθε περιστατικό που υποπίπτει στην αντίληψή τους και ενέχει στοιχεία ή προκαλεί υποψία δωροδοκίας ή κατάσταση που θα μπορούσε να εκθέσει τον Οργανισμό στον κίνδυνο της δωροδοκίας
- To προσωπικό οφείλει να υποβάλει αναφορά περιστατικού δωροδοκίας/δωροληψίας επωνύμως ή ανωνύμως αν και ενθαρρύνεται ιδιαιτέρως η υποβολή επώνυμων αναφορών. Οι σχετικές αναφορές θα πρέπει να γίνονται με υπευθυνότητα, καλή πίστη και επαγγελματική συνείδηση
- To προσωπικό προστατεύεται έναντι αντιποίνων της αναφοράς περιστατικού δωροδοκίας ή ενδεχόμενης δωροδοκίας. Ο Οργανισμός απαγορεύει κάθε είδους αρνητική συμπεριφορά σε βάρος εργαζομένου που έχει υποβάλει αναφορά, ακόμα και εάν η αναφορά αποδειχθεί εσφαλμένη
Για τον ΕΟΔΥ, η εκπαίδευση αποτελεί μια από τις δραστηριότητες κορμού, που συνάδει με τον ιδρυτικό σκοπό του ΕΟΔΥ. Αποτελεί μια από τις σημαντικότερες λειτουργίες της διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού. Η πολιτική εκπαίδευσης έχει διπλή στόχευση:
α) την αρχική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση του προσωπικού και των συνεργατών του ΕΟΔΥ
β) την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας εκτός του ΕΟΔΥ και τον υγειονομικό γραμματισμό του κοινού.
Βασικοί στόχοι των προγραμμάτων εκπαίδευσης στον ΕΟΔΥ είναι:
- Η απόκτηση νέων, η επικαιροποίηση υπαρχόντων γνώσεων και η βελτίωση των επαγγελματικών δεξιοτήτων του προσωπικού για την υλοποίηση των σκοπών του ΕΟΔΥ
- Η προσωπική ανάπτυξη του προσωπικού, σε συνάρτηση με την επαγγελματική εξέλιξή του
- Η κεφαλαιοποίηση της εμπειρίας και της εξειδίκευσης του ΕΟΔΥ, μέσω της ανάπτυξης και διάχυσης υλικού εκπαίδευσης προς τους επαγγελματίες διαφόρων κλάδων και προς το ευρύ κοινό
- Η ανάπτυξη και η βελτίωση των δεξιοτήτων του προσωπικού
- Η προστιθέμενη αξία στους εκπαιδευόμενους
- Η προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού
Ο ΕΟΔΥ δεσμεύεται και διασφαλίζει τα παρακάτω:
- Συμμετοχή του προσωπικού του ΕΟΔΥ και των συνεργατών του, σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης /σεμινάρια/συνέδρια που υλοποιούνται από εθνικούς ή διεθνείς φορείς
- Υλοποίηση προγραμμάτων συνεχιζόμενης εκπαίδευσης του προσωπικού του ΕΟΔΥ που υλοποιούνται από τις οργανικές οντότητες του ΕΟΔΥ
- Υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τις οργανικές οντότητες του ΕΟΔΥ προς εξωτερικές οντότητες
Μέσα Υλοποίησης δράσεων εκπαίδευσης
Τα μέσα περιλαμβάνουν:
- Πλατφόρμες εκπαίδευσης
- Εσωτερικά κανάλια επικοινωνίας και υλοποίησης δράσεων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης
- Hμερίδες
- Σεμινάρια
- Συνέδρια
- Συναντήσεις εργασίας
- Επιστημονικές εκδηλώσεις
- Webinars
- Workshops
